Det viktigste er ikke (alltid) å vinne
Basert på en sann historie om et prosjekt det ikke ble noe av. Om å stå for det man mener og å være ærlig med kundene sine. Selv om det betyr at man ikke får det prosjektet man har lyst på.
Jeg og en kamerat fikk en forespørsel om å hjelpe en bedrift med å lage nettsider like før sommeren. Vi tenkte at han skulle lage layout, og jeg skulle kode løsningen. Etter en god del fram og tilbake fikk vi for noen dager siden beskjed om at de ikke ønsket å benytte seg av tilbudet vårt, og at de hadde valgt en annen leverandør som kunne levere det samme for en lavere pris. Det merkelige er at, når alt kommer til alt, er jeg glad for at vi ikke fikk dette prosjektet, og jeg føler jeg har lært noe av dette.
Kunden ønsket seg først og fremst å lage nye nettsider. Vi diskuterte behovene hans, og kom fram til at han hvertfall trenger
- Et layout for sidene, forskjellige sidemaler for forskjellig innhold
- Et system for publisering av sider, menystyring og oppdatering av innhold.
Da vi snakket med kunden kom det fram flere behov. De ville også ha en databasedrevet applikasjon på web, der deres kunder kunne søke og bla i produkter kunden hadde for salg. Denne løsningen skulle ha en rekke annen funksjonalitet, som jeg av hensyn til kunden ikke kan fortelle om her.
Vi satte oss ned og skrev en liste over aktivitetene vi mente dette prosjektet måtte bestå av:
- Utvikle et rammeverk for sider: sidemaler, logo, teksttyper osv
- Utvikle et enkelt verktøy for å legge inn og redigere innhold
- Utvikle et verktøy for håndtering av menyvalg
- Utvikle en databasemodell for applikasjonen hans
- Utvikle skjermbilder for applikasjonen
- Utvikle et verktøy for synkronisering av data fra fagsystemet med webapplikasjonen
Vi beskrev disse aktivitetene nærmere: hva de besto i og hvilket tidsforbruk vi mente dette betyr. Vi satte opp et estimat/tilbud basert på dette, med opsjon på to forskjellige applikasjoner: en der vi produserte en produktliste i PDF-format basert på eksport fra fagsystemet; en annen der vi utviklet en interaktiv applikasjon på web. Slik kunne kunden velge mellom en enkel og billig løsning, eller en mer komplett og dermed dyrere løsning. Vi endte opp med et estimat på ca 100 timer.
Vi synes det er rimelig at man får omtrent det man betaler for. Det å lage estimater basert på en virkelighetsbeskrivelse og en beskrivelse av aktiviteter er en fruktbar måte å synliggjøre hva man vil bruke tiden på, og hva kunden kan forvente å få. For å få en lavere pris er man da nødt til å levere mindre.
Så fikk vi altså ikke denne kunden. Kunden tror han har fått det samme til en lavere pris. Kan dette være tilfelle?
Jeg tror ikke det. Jeg tror kunden får noen sider utviklet i DreamWeaver eller FrontPage, og at han skal bruke FTP for å legge disse ut på nett. Og jeg tror han får en databaseløsning basert på Access med Frontpage extensions. Jeg tror han kommer til å få en overraskelse når webserveren hans skal kommunisere gjennom kundens brannmur inn til SQL-serveren hans. Jeg tror han kommer til å være totalt avhengig av leverandøren sin for å legge til nye menyvalg. Og jeg frykter for brukervennligheten på nettstedet sitt.
Er jeg kjepphøy og sjølgod nå? Kanskje. Men erfaringen min i denne bransjen forteller meg at det å lage noe som er bra tar tid. Det å forstå hva kunden trenger krever erfaring. Og mitt intrykk av kunden forteller meg at han har store behov. Store ambisjoner og begrenset teknisk kompetanse. Han trenger noe enkelt og fleksibelt. Jeg han en god ide om hva det vil kreve av meg å levere dette, og dette har jeg kvantifisert i timer. Når en annen leverandør kan gå så mye lavere i pris tror jeg de har gått glipp av noe av dette. Og jeg er glad for at det ikke ble oss.
Hadde han valgt oss ville han aldri visst hva han slipper. Han ville følt han brukte altfor mye penger, og fikk for lite igjen for pengene. En god nettløsning har den egenskapen at den virker selvsagt og enkel. Det er derfor lett å tro at det er enkelt å lage den. Feil. De enkleste tingene er de som er vanskeligst å lage.
Jeg håper jeg tar feil. Jeg håper han får det han ønsker seg, til den prisen han synes det er verdt. I så fall må jeg bare ta til etterretning at jeg tok feil. Jeg klarte ikke forstå hva denne kunden ønsket seg.
Dette vil isåfall være en lærdom som hjelper meg å bli bedre i jobben min. Og selv om slike lærdommer koster er det de som gir mening til det jeg driver med.