Skal MS spise støv?

Den siste uka har det dukket opp noen overskrifter som kan være dårlig nytt for Microsoft, og dommedagsprofetene er som ventet ute med de store bokstavene.

I blant annet denne artikkelen (og denne) påpekes det noen markeder med stor aktivitet, som kan komme til å påvirke framtida til Microsoft:

Kan dette være et utslag av det som i tidlig dotcom-tid ble kalt piraya-effekten? At store tungrodde (monopol)selskaper må kjempe mot så mange, så kreative og så raske konkurrenter at de i stedet for å konkurrere benekter det som skjer.

Nei men se på den søte lille fisken da. Og så store tenner du har da lille venn. Neimen se, der er det en til. Og en til. Og en til… Tygg, tygg, knas, knas

Selvsagt kommer ikke Microsoft til å forsvinne i år, og antakelig ikke de neste 10 årene heller. Men mange ting tyder på at de er i ferd med å miste det grepet (kvelertaket?) de har hatt på markedet de siste 10-15 åra. Microsoft har aldri vært store innovatører, men dyktige kopiister, markedsførere og alliansebyggere.

Men når kundene begynner å tvile på verdien av produktene dine, konkurrentene puster deg i nakken og myndighetene regulerer monopolet ditt er det neppe en god ide å pisse på de vennene du har (OEM-ene) ved å gå i konkurranse med dem.

Den som lever får se…

Code art by Frisk Bris. And, oh, we work too.