Skal MS spise støv?
Den siste uka har det dukket opp noen overskrifter som kan være dårlig nytt for Microsoft, og dommedagsprofetene er som ventet ute med de store bokstavene.
I blant annet denne artikkelen (og denne) påpekes det noen markeder med stor aktivitet, som kan komme til å påvirke framtida til Microsoft:
- Microsoft annonserer sin XBox 360, og går head-to-head i konkurranse med kundene sine, OEM-ene; noe disse trolig vil oppleve som et brudd på en uskreven forståelse om at MS driver med software. Når prisen og kvaliteten på andre operativsystemer er såpass konkurransedyktig, hvorfor hjelpe Microsoft til å beholde markedsandeler for Windows?
- Yahoo lanserer Music Unlimited – et nettsted der du, i stedet for å kjøpe låter, som hos MSN music og iTunes Music Store, leier tilgang til alle låtene for noen få dollar i måneden
- Goggles Web Accelerator, som lar deg få kjappere tilgang til nettsteder ved å gå veien om Google når du skal hente dem
- Rykter om at Apple kommer til å lansere en versjon av Airport express som kan brukes til å sende video til TV-en over WLAN-et, er dette brikken som gir nye dimensjoner til konseptet Mac Mini?
- Rykter om at Apple vil lansere en versjon av iTunes for mobiltelefoner, en java-applikasjon som lar deg kjøpe låter til mobilen fra iTMS. Billigere (!) og mye kulere enn kjipe ringetoner via SMS.
Kan dette være et utslag av det som i tidlig dotcom-tid ble kalt piraya-effekten? At store tungrodde (monopol)selskaper må kjempe mot så mange, så kreative og så raske konkurrenter at de i stedet for å konkurrere benekter det som skjer.
Nei men se på den søte lille fisken da. Og så store tenner du har da lille venn. Neimen se, der er det en til. Og en til. Og en til… Tygg, tygg, knas, knas
Selvsagt kommer ikke Microsoft til å forsvinne i år, og antakelig ikke de neste 10 årene heller. Men mange ting tyder på at de er i ferd med å miste det grepet (kvelertaket?) de har hatt på markedet de siste 10-15 åra. Microsoft har aldri vært store innovatører, men dyktige kopiister, markedsførere og alliansebyggere.
Men når kundene begynner å tvile på verdien av produktene dine, konkurrentene puster deg i nakken og myndighetene regulerer monopolet ditt er det neppe en god ide å pisse på de vennene du har (OEM-ene) ved å gå i konkurranse med dem.
Den som lever får se…