Hensikten helliger middelet?
Et hjertesukk over en meningsløs valgkamp
De som ikke har tilbragt de siste par årene på Månen eller Stortinget har fått med seg at mange synes det var en dårlig ide å slippe JCDecaux og ClearChannel løs på byens fortau og busskur. Riktignok har vi “fått” bysykler og flashy busskur her i byen, men noen synes altså at prisen, i form av stadig mer påtrengende reklame på flere og flere steder, er for høy. Blant annet skal byens svaksynte kun i begrenset grad sette pris på å sette nesa i skrittet på halvnakne H&M-modeller som, innkapslet i glass, viser seg fram på fortauene i byen.
Når man skal reise med buss i Oslo venter man altså i reklamefinansierte busskur som gir ly for regnet. Disse skurene har nå vegger som består av opplyste reklameplakater som forteller om det siste man kan bruke pengene sine på.
Eller stemmeretten sin.
SV har riktignok i Oslo Bystyre kritisert byrådet for å selge ut byens offentlige rom, men har nå kjøpt seg reklameplass fra JCDecaux, og kan glede byens innbyggere med et digert, lysende skilt der Kristin med henda i siden lover gratis barnehager til alle.